Vislielākais burtu izmērs
Lielāks burtu izmērs
Burtu standarta izmērs

Praktikanta rokasgrāmata jeb 5 padomi, kā praksē pavadīto laiku izmantot visefektīvāk
Linda Vecvagare, Tele2 Shared Service Center
14.07.2016

Vasara ir laiks, ko liela daļa studentu izmanto, piesakoties praksē kādā sev interesējošā uzņēmumā. Lai gan vairākums (63%) jauniešu vēlētos palikt strādāt uzņēmumā, kurā veic praksi, reālais to jauniešu īpatsvars, kuri pēc prakses paliek strādāt tai pašā vietā, ir 25% . Kā lietderīgi izmantot prakses periodu, lai tajā iegūtās zināšanas palīdzētu nākotnes darba vietas meklējumos vai noslēgtos ar darba piedāvājumu prakses vietā, padomus sniedz Tele2 Shared Service Center (Tele2 SSC) vadītājs Kims Leandersons un Latvijas Universitātes Karjeras centra konsultante Agita Šmitiņa.  

Izpētīt ne tikai uzņēmumu, bet visu nozari kopumā

Gan pirms prakses uzsākšanas, gan tās laikā studentam jāizpēta ne tikai izvēlētais uzņēmums, bet arī konkrētā nozare kopumā. Kā skaidro Latvijas Universitātes Karjeras centra konsultante Agita Šmitiņa, piesakoties praksē studentam ir jābūt gatavam, ka viņu gaidīs konkrēti uzdevumi, kompetences un noteikumi, tajā pat laikā augsti tiks vērtētas iepriekš iegūtas zināšanas par uzņēmumu un tā darbības lauku. „No studenta sagaida, ka viņš interesēsies par uzņēmumu un būs teorētiski izglītots jomā, ar izpratni par notiekošo,” stāsta Agita Šmitiņa.

Izrādīt ieinteresētību un iniciatīvu

Prakses laikā ir īpaši būtiski izrādīt savu ieinteresētību veicamajā darbā jau no pirmās prakses dienas. Tele2 SSC vadītājs Kims Leandersons atklāj, ka „vissvarīgākā īpašība, kas piesaista potenciālā darba devēja uzmanību, ir jaunā profesionāļa motivācija un vēlme mācīties. Prakses laikā visvairāk tiek novērtētas tieši katra praktikanta individuālās īpašības un spēcīgās puses, atstājot praktiskas pieredzes trūkumu otrajā plānā.” Tādējādi praktikanta būtiskākais uzdevums ir veikt uzticētos pienākumus ar augstu atbildības sajūtu, kā arī izrādīt iniciatīvu, piemēram, piedāvājot papildu risinājumus veicamajam uzdevumam.

Socializēties ar kolēģiem

Viens no priekšnosacījumiem, lai pašam praktikantam patiktu izvēlētā darba vide, ir iejušanās kolektīvā. Tas iezīmē socializēšanos ar darba kolēģiem – mūsdienās kontaktu veidošana ar citiem nozares speciālistiem ir izaugsmes garants, kas tuvākā vai tālākā nākotnē var sniegt papildu iespējas. Kā norāda Tele2 SSC vadītājs Kims Leandersons, „praktikantiem svarīgākais ir tīklošanās (networking) un savstarpējais kontakts ar kolēģiem. Varbūt kāds no viņiem vēlāk būs tavs priekšnieks vai kolēģis, varbūt kāds ieteiks darba pozīcijai. Spēcīga profesionālā kontaktu tīkla esamība būs daudz svarīgāka nekā konkrētās prasmes, kas tiek apgūtas šajā īsajā periodā.”

Pieņemt izaicinājumus

Tikpat būtiski jaunajam praktikantam ir pieņemt visdažādākos izaicinājumus un piekrist darīt arī uzdevumus, kas nav tieši iekļauti prakses līgumā. Prakses laikā topošais profesionālis var izprast, kas viņu saista vairāk, kas mazāk konkrētajā profesijā, kā arī iepazīt savas stiprās un arīdzan vājās puses. „No studenta sagaida motivāciju strādāt, iemācīties, darīt vairāk nekā viņam ir uzdots. Tad arī ļoti bieži studentiem piedāvā darba vietas,” stāsta Agita Šmitiņa.

Izturēties kā pastāvīgā darba vietā – parādīt savu potenciālu

Tajā pašā laikā jaunajam censonim jāatceras, ka prakse ir iespēja parādīt potenciālajam darba devējam savas prasmes un potenciālu, kā arī ieinteresētību turpināt karjeru konkrētajā uzņēmumā. Jāpatur prātā, ka tieši šie ir pirmie soļi profesionālajā izaugsmē, tādēļ veiksmīgāki ir praktikanti, kas izturas pret praksi tikpat atbildīgi kā pret pastāvīgu darba vietu. Kā atzīst Tele2 SSC vadītājs, „pēc prakses perioda mēs kandidātus pieņemam darbā tādos gadījumos, kad saderība ir abpusēja. Ja mums ir brīvas vakances un praktikantam ir atbilstošās īpašības, kas saskan ar viņa spēju apvienot darbu ar saviem studiju un nākotnes plāniem, tad pastāv liela iespējamība, ka šo jauno profesionāli pieņemsim darbā. Ir svarīgi, lai mēs nevis atturētu studentus no augstākās izglītības, bet gan rastu veidu, kā studijas un darbs var tikt apvienoti.”

Tomēr ne vienmēr prakses perioda izdošanās ir atkarīga tikai no praktikanta. Liela nozīme ir arī uzņēmumam, kam jākļūst par labu prakses vietu. „Ir jārada vide un jāveido priekšstats, ka studenti ir gaidīti un prakses laikā tiek doti reāli darba uzdevumi. Jābūt interesantam saturam, kur students redz jēgu darbā, kas tiek darīts un tā nav tikai mapīšu kārtošana vai kopēšana, bet iespēja mācīties un gūt noderīgu pieredzi,” stāsta A.Šmitiņa.

Arī Latvijā visstraujāk augošais IT uzņēmums Tele2 SSC šovasar piedāvā studentiem izmēģināt savus spēkus IT un finanšu jomā apmaksātā praksē 13 dažādās pozīcijās. „Mēs ticam, ka var iemācīties darot, tāpēc lielāko daļu prakses laika praktikanti veic „īstus" darbus ar pieredzējušu kolēģu palīdzību. Viņiem ir iespēja piedalīties īpašā mācību sesijā par Tele2 SSC, telekomunikāciju nozari un tikties ar dažādiem uzņēmuma pārstāvjiem,” stāsta Kims Leandersons.

[1] Latvijas Darba devēju konfederācijas 2015. gadā veiktais „Pētījums par prakšu pieejamību un kvalitāti Latvijā”


Papildu informācija:

Linda Vecvagare
Komunikācijas konsultante
linda.vecvagare@vilands.lv | +371 28632239

Par Tele2 Shared Service Center
„Tele2 Shared Service Center” (Tele2 SSC) ir “Tele2 AB” grupas uzņēmums. Informācijas tehnoloģiju, telekomunikāciju un finanšu pārvaldības dalīto pakalpojumu centrs, kas Latvijā izveidots 2004.gadā un ir viens no vadošajiem informācijas tehnoloģiju uzņēmumiem valstī. Uzņēmums nodrošina IT&T un finanšu pakalpojumus visiem „Tele2 AB” grupas uzņēmumiem deviņās valstīs - Austrijā, Horvātijā, Igaunijā, Kazahstānā, Latvijā, Lietuvā, Nīderlandē, Vācijā un Zviedrijā.